Neppers, valse tegels, vervalsingen op tegels, replica's 
of echte antieke tegels?
Op 20 maart 2016 zijn de afbeeldingen 4, 8,16, 24,30, 31 en 32 aangepast of nieuw

Via  internet, antiekhandel en particuliere verkoop worden soms (antieke) tegels aangeboden waarvan je je af kan vragen of het wel om echte antieke tegels gaat. De leeftijd van de tegels wordt er in de meeste gevallen niet bij vermeld dus je moet dan op je eigen oordeel afgaan. Recentelijk kreeg ik  een paar vragen voorgelegd om mijn oordeel te geven over tegels die er voor het gevoel oud uitzagen, maar waarover men twijfels had of het wel echte antieke tegels waren, dan wel vervalsingen, of dat het om replicategels ging. In de meeste gevallen geeft nauwkeurig onderzoek van de beschildering op een tegel - in combinatie met de  achterkant van de tegel en de dikte van de tegel een goed oordeel, maar soms zijn tegels zo goed nagemaakt dat er toch twijfel blijft bestaan. Een paar van die twijfelaars worden hieronder in beeld gebracht. 
Overigens heeft het  in de hand beoordelen van een tegel de voorkeur. Vanaf een foto is dit al een stuk moeilijker omdat details als dikte van de tegel en het (klei)materiaal van de tegel minder goed te zien zijn. En zeker als een goede beschrijving bij de foto's ontbreekt.

 

afbeelding 1    
          
Tegels met zeldzame afbeeldingen van zeewezens. Naar 17e eeuwse voorstellingen. Erge dikke tegels >1,5 cm maar die dikte 
komt  mede door het aansmeren van een cementlaag. Ook de tegel van een man met fallus is recent gemaakt. Dit soort tegels 
worden de laatste tijd nogal eens aangeboden in de tegelwereld. Ze lijken echt maar let op, het gaat om neppers ofwel 
valse tegels
. Ze zijn gemaakt in de omgeving van Gouda/Gouderak. 

 

afbeelding 2A
       
Oorspronkelijk ging het hier om een blauwe 17e eeuwse 
vliegende vis. Later is de kleur er op aangebracht. Een 
nepper dus. Verschillende van dit soort tegels heeft men 
de laatste tijd proberen te verhandelen via Internet. 
Vervalsingen dus.


afbeelding 2B

 
Polychrome zeewezens van het tegeltype welke 
bekend staan als Rotterdamse zeewezens. De kleuren zijn 
echter niet goed. Deze tegels zijn van betrekkelijk jonge 
datum en vallen in de categorie replica's dan wel neppers

 

Wat is het verschil tussen valse tegels en replicategels?
Valse tegels
  zijn bewust nagemaakt met als doel om te vervalsen. Men heeft daarbij zoveel mogelijk nagestreefd om de tegels perfect te laten lijken op tegels uit een oudere periode, vrijwel altijd de 17e eeuw. Soms is men zover gegaan dat er aan de achterkant oude specieresten zijn aangebracht en de randen aan de voorzijde hebben (kunstmatige) oud gemaakte beschadigingen. Valse tegels worden vooral aangeboden met zeldzame voorstellingen en vallen in de categorie dure tegels. Daar is dus het meeste mee te verdienen. Landschapjes namaken heeft natuurlijk ook niet zoveel zin want de kosten die dat met zich meebrengt worden er niet uitgehaald.  Meestal wordt er geen leeftijd van de tegel genoemd in de advertenties.
Er is een grote partij valse tegels bekend met afbeeldingen van zeldzame schepen en bijbelse voorstellingen waarvan de beschildering is aangebracht op 18e eeuwse witjes. Gemaakt in ItaliŽ zo'n 40 jaar geleden.

              
afbeelding 3
Valse (18e eeuwse) bijbeltegel met Jezus in het kribbetje 
geschilderd op een antiek witje en daarna gebakken.

Replica tegels zijn bewust nagemaakt in latere periode door tegelfabrieken. De afbeeldingen op dat soort tegels zijn meestal ontleend aan 17e en 18e eeuwse tegels. Aan het eind van de 19e en begin 20e eeuw zijn vele miljoenen replicategels gemaakt bij fabrieken als Westraven, Van Hulst en Tichelaar. Replica's worden soms aangeboden als tegels van een oudere leeftijd. Dat kan gebeuren door onkunde, maar soms gebeurt dat met een bewuste bedoeling om kopers te misleiden.

 

afbeelding 4   
     
Tegels met zeldzame afbeeldingen van zeewezens. Naar 17e eeuwse voorstellingen. 
Het blokje van vier links betreft voorstellingen die zijn ontleend aan Rotterdamse polychrome zeewezens. 
De tegels zijn aan de dikke kant. >1,5 cm.  Op de achterkant van de tegels zit ook een soort van cementachtig laagje. 
Bij 17e eeuwse tegels bestaat dat laagje uit de restanten van TRAS (schelpkalk). De spoortjes van (vaak grof)gemalen 
stukjes schelp zijn dan altijd zichtbaar. Zit er echter ALLEEN cement op de achterkant van tegels , zonder daaronder 
dus tras, dan is de tegel vrijwel zeker vals. Wie bovenstaande tegels gemaakt heeft is inmiddels duidelijk. 
Ze zijn in de Krimpenerwaard vervaardigd omstreeks 1980. Niet met de bedoeling om ze op de Markt 
te brengen als antieke tegels, maar wel is een aantal  tegels een eigen leven gaan leiden 
en worden soms door kwaadwillende mensen als antieke 17e eeuwse tegels aangeboden. 
Het is dus oppassen geblazen.

Viertje tegels met een redelijk uiterlijk als zijnde 17e eeuws. Maar ze zijn het dus niet.

 

afbeelding 5
          
Tegels met zeewezens. Linkertegel heeft een afbeelding ontleend naar zeldzame 17e eeuwse Rotterdamse zeewezens. 
De tegel is in ieder geval niet uit de 17e eeuw. De tegel rechts is er een van het type zeewezen, waarvan ik er de laatste 
tijd verschillende heb zien langskomen in de handel. Ze zijn niet goed en w.s. recent vervaardigd als vervalsingen
De afbeeldingen op de vier tegels rechts  staan ook wel bekend als  Gentse tegels van ca. 1700. Maar die hebben andere hoekvullingen.

 

afbeelding 6   
 
  
Een serie van 8 tegels met Kamasutra voorstellingen. Ze lijken 17e eeuws maar zijn het vrijwel zeker niet. Vals of replica's? 
17e/18e eeuwse afbeeldingen van dit type heb ik nooit eerder gezien. De tegel waarop het flitslicht valt is nogal bobbelig 
van glazuur, een indicatie dat het hier vrijwel zeker moet gaan om vervalsingen.
    
2 tegels van Nederlands fabrikaat naar kamasutra voorstellingen. Omstreeks 1e helft 20e eeuw, niet bekend uit welke fabriek. 
Waarschijnlijk Friesland. Wellicht zijn deze tegels als speciale opdracht gemaakt waarvan er mij tot op heden 6 verschillende bekend zijn. De tegels zijn echt en zuiver van opzet zonder poging tot enige misleiding.

 

afbeelding 7a
  

 17e eeuwse spijkertegels uit Gouda uit de collectie F. Leerink. De tegel heeft aan de glazuuroppervlakte veel haarlijntjes.

afbeelding 7b

Wat is er in de loop der jaren met deze tegel gebeurd? 
Het gaat om precies dezelfde spijkertegel uit Gouda als links 
staat afgebeeld. Let op de beschadigingen op de randen. 
Die zijn precies gelijk. De tegel is en blijft echt. Zeer opvallend
 is dat er geen haarlijnen meer op deze tegel aanwezig zijn. 
Hoe dat komt, geen idee, maar het is wel opmerkelijk.
N.B. Beide tegels zijn gescand van foto's. Dat is ook wellicht 
oorzaak van de verschillen in kleurstelling. Maar het volledig 
ontbreken van de haarlijnen op bovenstaande tegel blijft curieus. 
Om het nog anders uit te drukken "Er klopt geen barst (meer) van".

 

afbeelding 8a
 
Nog niet zo lang geleden is deze tegel met vogel op spijker verhandeld via Internet. De tegel is als zijnde 18e eeuws  aangeboden.  De tegel is echter vals, de huidige beschildering is aangebracht op een 18e/19e eeuwse  tegel volgens een tegeldeskundige.  De afbeelding van dit type vogel op spijker heb ik overigens nooit eerder gezien als 17e eeuws exemplaar. 


 

Zelfde voorstelling van een vogel op spijker als de tegel links maar deze tegel is veel slordiger geschilderd. De tegel is oud (zie achterkant) maar de schildering is niet echt oud w.s. 19e eeuws. De tegel is bewust  vervalst. Ook hier lijkt de beschildering uitgevoerd te zijn op een antiek witje.

 

 

afbeelding 8b

Recentelijk doken weer twee exemplaren op binnen de antiekwereld. Hoewel het dus om 
(naar ik aanneem bewuste) vervalsingen gaat die 19e eeuws zijn en geschilderd op antieke witjes 
zijn het zeer vlot geschilderde vogels waarvan een exemplaar op een spijker zit.

 

afbeelding 9a

Tegel met vogel op spijker. Naar een 17e eeuwse voorstelling van een spijkertegel maar de kleuren komen niet erg over een. Tegel is bewust vervalst. Geschilderd op een oud witje van 12 mm dik en daarna gebakken???

Deze spijkertegel met vogel is onvervalst 17e eeuws, gemaakt bij De Swaen in Gouda. Afkomstig uit de Collectie  F. Leerink

afbeelding 9b
 

Blokje van vier vogels op een spijker.
Naar een 17e eeuwse voorstelling van 
een spijkertegel maar de kleuren komen niet erg overeen. 
Tegels zijn bewust vervalst. Geschilderd op oude witjes en daarna gebakken???

 

 

Maar informatie over spijkertegels uit Gouda  
kunt U vinden door te klikken op
hier

 

afbeelding 10 
     
Tegel met een vogel in kleur. Replica tegel uit het begin van de 20e eeuw van uitmuntende kwaliteit. Dikte tegel 0,8 cm. 
Tegel is gemaakt naar tegel met de afbeelding van een vogel die ook is vervaardigd bij het Goudse bedrijf DE SWAEN 
in de 17e eeuw. Op de achterzijde van de tegel is een dun laagje kalkspecie aangebracht. Is dit gedaan met de bedoeling om 
de tegel ouder te doen lijken of is de tegel aan een wand geplaatst geweest?  De dikte van 0,8 cm is al een duidelijk bewijs 
dat de tegel niet uit de 17e eeuw kan zijn. 

Onderstaand een 2-tal  tegels met precies dezelfde voorstelling van een vogel  gemaakt in Gouda 
bij de SWAEN daterend uit de 17e eeuw.
     

 

afbeelding 11   

           
Twee kwadraattegels met een hert en een vos in kleur. Replica-tegels uit het begin van de 20e eeuw van goede kwaliteit. 
Dikte tegel 0,8 cm. Tegels zijn niet gemaakt vanuit de bedoeling om ze als vervalsingen op de markt te brengen. 
Toch worden ze af en toe aangeboden als zijnde 17e eeuws. Opletten dus.

   
Nog twee kwadraattegels met de afbeeldingen van een eenhoorn en van een olifant. Dikke tegels van ruim 1 cm. dik. 
Deze tegels zijn in een grote serie gemaakt als zijnde replica tegels afgeleid van 17e eeuwse tegels. Datering: ca. 1940-1950


Kwadraattegel met twee apen. Niet oud. De rafelige rand is kunstmatig aangebracht en ook de kleuren komen niet overeen 
met die in de 17e eeuw werden gebruikt. Hier lijkt echt sprake te zijn van het bewust proberen de tegel ouder te laten lijken. 
Een nepper dus. Deze tegel is een tijdje geleden aangeboden via een veilingsite.

 

afbeelding 12   

              
De tegel met olifant is een nepper. Men is w.s geÔnspireerd geraakt door het succes van zgn. olifantentegels die erg gevraagd zijn 
en waarvoor men dikke bedragen neertelt. Men heeft geprobeerd de tegel zo goed mogelijk te doen lijken op een 17e eeuwse 
hetgeen maar matig is gelukt. Ook de achterkant van deze tegel oogt 17e eeuw maar is het niet.
De meeste tegels in het  blok tegel rechts vallen voor mijn gevoel in de categorie replica tegels. Er zitten een aantal tegels bij 
die handgeschilderd zijn, ze ogen oud maar zijn het niet en behoren tot de categorie neppers. Ongeveer de helft van de tegels is 
volgens mij gemaakt met behulp van zeefdruktechniek. Toch moeten beginnende verzamelaars met dit soort tegels oppassen.

  
Cirkeltegel met een schaap. Lijkt op een antieke tegel, ook de achterkant, maar is het niet. Recentelijk vervaardigd.

 

afbeelding 13   
                 
               
De twee linkertegels met afbeeldingen van leeuwen zijn niet oud. Men heeft bij het maken ervan bewust getracht de tegels 
ouder te laten lijken (17e eeuws). Dikke exemplaren die ook aan de achterzijde met kalkspecie zijn bewerkt. 
Het gaat hier om neppers. De tegel rechts met de voorstelling van een eland oogt goed maar als we hem wat preciezer bekijken 
zien we dat het niet gaat om een 17e eeuwse tegel. De blauwe kleur is niet goed. De tegel is van omstreeks 1900 en is gemaakt
met de bedoeling om de tegel ouder te laten lijken. Een nepper dus.

 

afbeelding 14   
                               
      Een zeewezen met vleugels in een zeer afwijkende zeilboot. Deze tegel werd recentelijk als 17e eeuws gepresenteerd maar 
is het zeker niet. Eerder denk ik dat deze tegel hooguit uit het begin van de 20e eeuw dateert of misschien nog wel jonger is. 
Men heeft duidelijk geprobeerd de tegel oud te maken (randschilfers) dus valt hij in de categorie neppers.

 

afbeelding 15
   
Een 2-tal tegels die nogal 17e eeuws aan doen, maar het niet zijn. Links een drietulp met een tulp in top en aan weerszijden. 
Het zou kunnen gaan om kievitsbloemen. Rechts de afbeelding van een  kievitsbloem. Het gaat hier om twee 20e eeuwse 
tegels die rond 1927 zijn gemaakt als 17e eeuwse replica's. De maat is goed, de kleuren zijn goed, maar de achterzijde die geelachtig
  is verraadt dat het om late tegels gaat. Ook de blauwe ossenkopjes zijn wat flats van kleur. Ze zijn hoogst waarschijnlijk 
gemaakt bij Westraven te Utrecht. Van die fabriek is bekend dat ze in die jaren bezig zijn geweest 17e eeuwse tegels  te kopieŽren 
hetgeen ze best goed is gelukt. Ze zijn niet doelbewust gemaakt als
neppers maar hebben er wel veel van weg.

 

afbeelding 16A
     
Een krijgstegel die in de tegelwereld bekend staat als saraceen. Ooit kocht ik dit kleinformaatje op een tegelbeurs als zijnde 
een goed nagemaakte en goed herkenbare
nepper. De eigenaar ervan probeerde mij geen oor aan te naaien maar was zo eerlijk 
mij te vertellen dat het ging om namaak. Hetgeen uiteraard goed te zien was. Wel heel mooi gedaan overigens. De vervaardiger heeft 
er in ieder geval heel veel werk aan gehad. De tegel heeft  een formaat van 11 x 11 cm en een dikte van 1,2 cm.

afbeelding 16B

  
Nog e
en krijgstegel die in de tegelwereld bekend staat als saraceen. Vervaardigd in de 19e/20e eeuw.
De kleuren verraden eigenlijk al dat het hier niet kan gaan om een 17e eeuws exemplaar. Maar ja, als beginnend 
tegelverzamelaar is het soms moeilijk om te beoordelen of een tegel goed. Zelfs op deze tegel zijn de
spijkerpuntjes aanwezig. Maar de tegels is vals dus.

 

afbeelding 17
      
Nog niet zo lang geleden werden op Marktplaats de hier afgebeelde  twee erotische tegels aangeboden als zijnde 17e eeuwse tegels. 
Al eerder (zie afbeeldingen 1 en 6) is een aantal tegels o.a. met kamasutra voorstellingen van dit type beschreven. Ook deze twee 
tegels zijn van recente datum. De tegels zijn behoorlijk goed nagemaakt maar het glazuur is aan de beschilderde kant nogal bobbelig 
van structuur. Ook de achterkant doet oud aan want men heeft op de tegels een laagje grove kalk aangebracht. Opletten dus want het gaat hier om echte
neppers waarvan zo af en toe tegels op de markt worden gebracht.

 

afbeelding 18A/B   
      
Een 2-tal spijkervogels met precies dezelfde voorstellingen. Het linkerexemplaar (18A) is zeker vals.
De rechtertegel (18B)doet vermoeden gemaakt te zijn via een soort kopieer techniek die onbekend is.
Tegel 18B lijkt ook vals te zijn. Maar we gaan extra onderzoek doen hoe het precies zit. Wordt dus vervolgd.

 

afbeelding 19   
      
Een 3-tal tegels met gekleurde vogels. Een baksel. 
De kleuren zijn nogal flats uitgevoerd. De achterkant en 
dikte van de tegels doet sterk denken aan antieke tegels 
maar het gaat hier om tegels die rond de eeuwwisseling 
(1900) zijn gemaakt of zelfs nog iets later. Het gaat
 om goed uitgevoerde kopieŽn met voorstellingen 
uit de 17e eeuw.

afbeelding 20   
      
Een tegel met een gekleurd hert. De tegel is 
17e eeuws echter de tegel is niet in kleur geschilderd. 
De kleuren zijn er in recente tijd op aan gebracht. 
Deze tegel werd wel als een meerkleurige 17e eeuwse 
tegel aangeboden op Marktplaats. Oppassen dus.

 

afbeelding 21
 
Een 2-tal tegels met soldaten uit de 17e eeuw. De tegels zijn niet in kleur geschilderd maar de kleuren zijn 
er in recente tijd op aan gebracht. Ze werden wel als meerkleurige tegels aangeboden op Marktplaats.

 

afbeelding 22
 
Een kinderspeltegel van het Haarlemse type. Oogt prima en lijkt 17e eeuws maar de achterkant van de tegel 
verraadt dat het hier gaat om een tegel uit het 3e kwart van de 20e eeuw. Handgeschilderd en vervaardigd 
door het Goudse plateelbedrijf Regina. Op de achterkant staat een zwaan afgebeeld en de schilder. Regina was 
gevestigd op de plek waar in de 17e eeuw de Goudse tegel- en majolicafabriek DE SWAEN in bedrijf was. Bekijk dus 
ook de achterkant van tegels bij het aankopen van tegels. Die verraden vanuit de praktijk soms beter de ouderdom dan 
de kant met de beschildering.

 

afbeelding 23
   
Een tegel met een gekleurde vlinder. De chipjes aan de randen zijn kunstmatig aangebracht. Ook aan de kleuren 
(met name het groen) is duidelijk te zien dat het geen 17e eeuwse tegel betreft. De tegel heeft een dikte van ruim 1cm. 
De achterkant is aangesmeerdmet specie die er goed uitziet en de indruk geeft dat het een zeer oude tegel moet zijn. 
Echter, dat is dus niet zo.Het gaat om een tegel die zo rond 1900 is vervaardigd. Hier is dus sprake van een nepper.

 

afbeelding 24A
      
Een portrettegel met de voorstelling van een dame met kraag van het kwadraattype.  Aan de kleurstelling, 
met name die van de kleuren oranje en groen is duidelijk te zien dat het geen 17e eeuwse tegel betreft. Ook 
het blauw is te licht. De tegel heeft een dikte van ca. 0,6 cm en was ooit geplaatst gezien de restsporen van kalkachtig 
materiaal. Het betreft een tegel die zo rond 1900 is vervaardigd. Hier is naar mijn idee geen sprake van een nepper 
maar van een replicategel. Geen idee waar de tegel is vervaardigd.
afbeelding 24B


Een andere portrettegel met de voorstelling van een dame met kraag. Ook bij deze tegel is aan 
de kleurstelling te zien, met name die van de kleuren oranje en groen duidelijk te zien dat het geen 17e eeuwse 
tegel betreft maar een 19e eeuw exemplaar. Is vrijwel zeker geschilderd op een oud witje en wellicht bedoeld 
om de zaak te bedonderen.

 

afbeelding 25
     
Deze vier tegels werden een tijdje geleden aangeboden op Marktplaats. De twee vogels zien er bedrieglijk 
goed uit maarals je beter kijkt zie je dat de kleuren niet kloppen. De tegel met zeilschip en de Haarlemmer hebben 
kunstmatige rafels aangebracht aan de randen met de bedoeling om ze ouder te doen lijken. Dat is naar mijn idee 
met opzet gedaan. Jammer genoeg weet ik niet hoe de achterkant er uit ziet want die verraden soms meer details. I
k heb sterk de indruk dat deze tegels zijn vervaardigd om mensen op het verkeerde been te zetten. Neppers dus.

 

afbeelding 26
        
Twee tegels met de voorstellingen van een hop en een kievit. Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit 
maar gelukkig kon ik de achterkant ook bekijken. Dan wordt het al direct duidelijk. Geen Nederlandse productie, 
zeker niet uit de 17e eeuw maar eerder uit de 2e helft of 3e kwart van de 20e eeuw. Niet duidelijk echter waar ze 
zijn vervaardigd. Bij een nadere bestudering van de voorzijde van de tegels bleek het volgende. Geen handbeschilderde 
tegels maar vervaardigd via een goed uitgevoerde transfertechniek. Tot  welke categorie behoort dit soort tegels? 
Ik neig er naar om deze tegel tot neppers te bestempelen omdat de argeloze onwetende tegelkoper er zo maar in kan stinken.

 

afbeelding 27
             
Twee kwadraattegels waarvan een met de voorstelling van een man/soldaat met een hellebaard. De kleuren 
verraden dat deze tegel niet uit de 17e eeuw dateert maar van ca. 1900. Niet vervaardigd als nepper maar als replica lijkt mij. 

De 2e tegel is andere koek. Deze tegel oogt als 17e eeuw maar is het geenszins. Maar ziet er wel bedrieglijk 
echt uit. Werd ook een tijdje geleden op Marktplaats aangeboden. De rafels aan de randen lijken kunstmatig 
te zijn aangebracht. Jammer genoeg kon de achterkant niet worden bekeken. Heb het oordeel ook bij andere 
tegelverzamelaars neergelegd. De conclusie was, het gaat hier om een "verbluffend goede" nepper.

 

afbeelding 28
             
Een 3-tal kwadraattegels met dieren resp. olifant, zwijn en beer. 
De voorstellingen van de dieren en kleuren (met name zwijn en beer) verraden dat deze tegels 
niet uit de 17e eeuw dateren maar van ca. 1900 of wellicht nog later. Deze tegels vallen 
onder de categorie vals dus neppers.

 

afbeelding 29
                
Twee tegels met de voorstellingen van zeewezens.
Aangeboden als 17e eeuws maar dat ze ze geenszins. Deze tegels zijn nog niet erg oud maar 
wel gemaakt met de bedoeling om ze oud te laten lijken.. Deze tegels vallen onder de categorie vals. 
Neppers dus.Zie ook de afbeeldingen 1 en 14. Dat zijn hetzelfde type tegels.

 

afbeelding 30
                   
Deze tegel betreft een 17e eeuwse tegel van een vrouw met handmof in blauw geschilderd. 
De voorstelling is bewust ingekleurd om de tegel waardevoller te doen lijken.

 

afbeelding 31
                     
Het tegeltableau links betreft een papegaai. Is vervaardigd in de 19e eeuw.  
Van dit tableau bestaan ook 17e eeuwse exemplaren zoals rechts te zien.
Moeilijk om een uitspraak te doen of het hier gaat om een vervalsing, nepper dan wel replica.

 

afbeelding 32
  
Een 2-tal kwadraattegels die als replica's op de markt zijn gebracht door Hemiksen in BelgiŽ. 
Deze fabriek is onderdeel van de Sphinx Maastricht. Ook hier weer de constatering dat de achterkant van tegels
soms meer inzicht geeft over de ouderdom dan de voorkant.

 

Het onderwerp valse tegels en replica-tegels leeft blijkbaar nogal bij liefhebbers van oude tegels. Dat is inmiddels wel duidelijk geworden. Voordat deze vertelling op de website werd geplaatst  heb ik eerst verschillende mensen benaderd die als zeer (tegel)deskundig kunnen worden beschouwd.  Door mij is een oordeel gevraagd over de tegels en de conclusies. Hun conclusies over echt of vals waren gelijk aan die van mij. Men deed de suggestie aan de hand om  in de toekomst meer aandacht te besteden aan het fenomeen valse tegels. Dat wil ik dan ook gaan doen. Ik zal deze pagina dan ook regelmatig aanvullen met "nieuwe" valse tegels, neppers en replica's.

Heeft U op- of aanmerkingen over deze vertelling of heeft U ook ervaringen/twijfels over valse tegels stuur een mailtje naar freek@groenehartvertellingen.nl

startpagina

vertellingen antieke tegels fotoboek antieke tegels vertellingen kleipijpen fotoboek kleipijpen auteur